Projekty
O projekcie
Partnerstwo:
Ostrołęckie Towarzystwo Naukowe im. Adama Chętnika Ostrołęka (PL) – Lider
EKPEDEFTIKI PAREMVASI KDVM S.A. THESSALONIKI (GR)
FAV Service gGmbH GOTHA (DE)
Dlaczego realizujemy projekt?
Horyzontalnym problemowym jest potrzeba zwiększenia liczby uczestników kształcenia w zawodach elektryk i informatyk.
Problemem transformacji energetycznej są braki w zakresie liczby specjalistów. Polityki w Polsce, Niemczech i Grecji zakładają przyspieszanie w zakresie neutralności energetycznej co wiąże się z jeszcze większym zapotrzebowaniem na specjalistów w w/w zawodach, które zapewniają trwałe miejsca na europejskim rynku pracy.
Partnerstwo chce nawiązać i ukierunkować współpracę ponadnarodową w obszarze VET w zakresie rozwoju kształcenia w zawodach informatyk i elektryk.
Cele projektu:
- poznanie sposobów zwiększania atrakcyjności zawodów przyszłości i znaczenia kształcenia VET w kontekście wyzwań UE poprzez wymianę doświadczeń,
- utworzenie forum współpracy i wymiany innowacyjnych praktyk i doświadczeń w zakresie sposobów ukierunkowania i dostosowania kształcenia i szkolenia VET, dobrych praktyk pod kątem transformacji cyfrowej i energetycznej i włączania poznanych rozwiązań do codziennej praktyki,
- wzajemne uczenie się współpracy międzysektorowej zwiększającej powiązanie etapu kształcenia i zatrudnienia i włączania osób z mniejszymi szansami.
Co chcemy osiągnąć poprzez realizację tego projektu:
- wymienić doświadczenia w zakresie sposobów zwiększania atrakcyjności zawodów przyszłości i znaczenia kształcenia VET w kontekście wyzwań strategicznych UE,
- określić znaczenie kształcenia VET na kierunkach informatyk i elektryk jako klucza do powodzenia polityk UE dot. transformacji cyfrowej i energetycznej,
- utworzyć forum współpracy i wymiany w zakresie zwiększania powiązania etapu kształcenia i zatrudnienia oraz sposobu włączania poznanych rozwiązań do codziennej praktyki.
Źródło finasowania
Projekt jest finansowany przez Unię Europejską.
Kontakt
Ostrołęckie Towarzystwo Naukowe
07-410 Ostrołęka
ul. Traugutta 9A
tel. 0 29 764 59 80
www.otn.ostroleka.pl
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
The final result of the intellectual work
Below we present the final result of the intellectual work. "Attractiveness of the INFORMATIC and ELECTRIC professions of the future and relevance of VET education in the context of EU challenges – A study with conclusions and recommendations for the adaptation and integration of learned experiences, solutions, and good practices on the examples of Germany, Greece and Poland".
Zrealizowaliśmy Działanie III w projekcie
„PARTNERSTWO NA RZECZ TRANSFORMACJI CYFROWEJ – WYMIANA DOŚWIADCZEŃ W ZAKRESIE UKIERUNKOWANIA KSZTAŁCENIA VET NA ZAWODY PRZYSZŁOŚCI – INFORMATYK i ELEKTRYK” realizowanym w ramach programu ERASMUSPLUS Partnerstwa na rzecz współpracy (KA210) Partnerstwa na małą skalę w dziedzinie kształcenia i szkolenia zawodowego.
Międzynarodowe działanie dotyczące szkoleń i uczenia się partnerów w Polsce.
Trzecie spotkanie projektowe zgodnie z planem odbyło się w Ostrołęce (18-21.10.2024), a gospodarzem było OTN. Analogicznie jak na poprzednich spotkaniach partnerzy mogli zapoznać się z doświadczeniem obejmującym:
- poznanie działań na polskim rynku edukacyjnym zmierzających do zapewnienia specjalistów w kontekście transformacji cyfrowej i energetycznej w tym w zawodach informatyk i elektryk,
- promocji i zwiększania atrakcyjności kształcenia VET na poziomie ISCED 3-4 w kontekście potrzeb polityk UE,
- poznanie dobrych praktyk w zakresie ukierunkowania i przygotowania współpracujących firm do transformacji cyfrowej i energetycznej,
- poznanie sposobu planowania potrzeb w kształceniu VET w Polsce w zawodach informatyk i elektryk jako element współpracy międzysektorowej zwiększającej powiązanie etapu kształcenia i zatrudnienia,
- praktyka w zakresie włączania osób z mniejszymi szansami.
Ważnym elementem spotkania było wzajemne poznanie się (zarówno potencjałów jak i interpersonalne) jako bazy do planowania i rozwijania wspólnych przedsięwzięć prowadzących do usprawnień i nowych podejść, w zakresie VET oraz inkluzywności.
Partnerzy uzyskali obraz rozwiązań związanych z kształceniem VET na poziomie międzynarodowym na przykładzie Polski, Niemiec i Grecji.
Eksperci partnerów opracowali wstępną wersję finalnego rezultatu pracy intelektualnej, poddali ocenie i uznali jej kompletność z punktu widzenia założeń merytorycznych projektu i jego celów.
W spotkaniu udział wzięli:
- ze strony OTN (PL): Ireneusz Żuchowski, Igor Skrodzki i Cezary Pilcicki
- ze strony FAV (DE): Evmorfia Arkani, Theodora Patsona, Eleni Tsaireli
- ze strony FAV: Heiko Schuler, Sylwia Bertz, Katerina Leistner.
W najbliższym czasie zostanie udostępnione opracowanie finalne pn. „Atrakcyjność zawodów przyszłości INFORMATYK i ELEKTRYK oraz znaczenie kształcenia VET w kontekście wyzwań UE – Studium zawierające wnioski i rekomendacje w zakresie adaptacji i włączania poznanych doświadczeń, rozwiązań, dobrych praktyk na przykładzie Niemiec, Gracji i Polski" jako otwarty zasób edukacyjny.
Zrealizowaliśmy Działanie II w projekcie
,,PARTNERSTWO NA RZECZ TRANSFORMACJI CYFROWEJ – WYMIANA DOŚWIADCZEŃ W ZAKRESIE UKIERUNKOWANIA KSZTAŁCENIA VET NA ZAWODY PRZYSZŁOŚCI – INFORMATYK i ELEKTRYK” realizowanym w ramach programu ERASMUSPLUS Partnerstwa na rzecz współpracy (KA210) Partnerstwa na małą skalę w dziedzinie kształcenia i szkolenia zawodowego.
Międzynarodowe działanie dotyczące szkoleń i uczenia się partnerów w Grecji.
W dniach 08.06 – 11.06.2024 r odbyło się drugie spotkanie partnerów. Organizatorem spotkania było EPKA.